Blogg Kundservice

Kommunernas utmaning!

Av

bli konkret

I förra veckan hade vi äran att få träffa våra kommunkunder – 35 deltagare från totalt 17 kommuner deltog under en heldag som varvades med föreläsningar, workshops och erfarenhetsutbyte. Hur arbetar kommuner idag med sin medborgardialog och vad finns det för utmaningar?

Dagen inleddes med en gemensam frukost, efterföljt av att Malin Kleinsmith från Sollentuna kommun berättade hur Serviceenheten på Sollentuna kommun arbetar med Brilliant. Sollentuna kommuns kontaktcenter sitter på en guldgruva gällande vad deras medborgare tycker om kommunen. Vad upplever medborgarna fungerar och vad fungerar inte? Med hjälp av Brilliant har de fått ut denna enormt viktiga informationen och statistiken till resten av kommunens enheter och förvaltningar. På detta sätt har kommunens kontaktcenter blivit den avdelning på kommunen som driver utvecklingen framåt utifrån medborgarnas upplevelser.

Ängelholms kommun var också på plats för att dela med sig av hur de arbetar med att coacha sina medarbetare. Med hjälp av Brilliants coachmodul coachar de medarbetarna som arbetar inom kundtjänst. Idén med coachmodulen är att medarbetaren själv ska engagera sig i sin personliga utveckling, reflektera och förberedda sig inför sitt coachsamtal med sin närmsta chef. Som en uppföljning av Ängelholms presentation fick kommunerna i mindre grupper diskutera på vilket sätt de coachar sina medarbetare; vad finns det för behov och hur upplever medarbetarna coachingen?

Viktiga funderingar och utmaningar som dök upp i samtalet var att många kommuner brottas med;

  • Vad är det egentligen man ska prata om vid ett coachingsamtal?
  • Hur ska man dokumentera coachsamtalen?
  • Hur ser man till så samtliga medarbetare får regelbunden coaching?
  • Hur gör man för att skapa engagemang i gruppen som möter medborgarna?

För att få svar på dessa funderingar erbjöds workshops där kommunerna fick möjlighet att diskutera och utbyta erfarenheter med både oss från Brilliant och med varandra. Dagen avslutades med mingel och nätverkande.

Vi vill tacka samtliga kommuner som deltog för sitt stora engagemang och framförallt Sollentuna och Ängelholm som presenterade sin resa!

Brilliant arbetar idag med över 30 kommuner men även med andra organisationer inom offentlig verksamhet. Vill du veta mer om vad Brilliant kan göra för er, kontakta Helena Frennmark, helena.frennmark@brilliantfuture.se

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev