Kärlek på jobbet är nyckeln till försäljningsboost

Change Management, Employer Branding, Engagemang, Kundlojalitet, Kundupplevelse, Ledarskap, Medarbetarupplevelse

Ledarskapet har stor påverkan på medarbetarnas engagemang. Ett drömscenario för många chefer är att medarbetarna känner ett engagemang – ”hjärta och kärlek” – till jobbet. Människorna i organisationen förstår sin roll och hur de ska bidra för att nå företagets omsättningsmål. Men vilket resultat kan man egentligen vänta sig av medarbetare som trivs på jobbet och vad krävs av chefen?

Resultatet av medarbetare som har en positiv uppfattning av sin chef

När människor trivs och mår bra på jobbet, bidrar vi i mycket större utsträckning med idéer och blir mer kreativa, vilket i sin tur leder till bättre kundupplevelser. Studier visar att i de grupper där man har en positiv uppfattning av sin chef ökar frisknärvaron, personalomsättningen sjunker, vi gör mer rätt i vårt arbete, kundnöjdheten såväl som produktiviteten ökar – och sist men inte minst, lönsamheten ökar.

Många chefer och ledare ställer sig frågan: vad krävs för att uppnå ett gott medarbetarskap?

Medarbetarengagemanget skiljer sig mellan en utmärkt vs. svag chef. Nyckeln är att hitta chefer som inte bara är högpresterande utan personer som uppskattas av de medarbetare som rapporterar till dem. Utmaningen är sedan att upprätthålla dessa kvaliteter som medarbetarna uppskattar. Att använda sig av People Analytics, knutit till medarbetarundersökningen eller pulsar, för att ständigt säkerställa att cheferna aktivt jobbar med att förbättra de kvaliteter som medarbetarna visar uppskattning för är ett kraftfullt sätt för att lyckas med sitt chefskap.

Det framgångsrika chefer har gemensamt är att de inte bara lyfter sina medarbetare utan också säkerställer att de har de rätta verktygen för att göra sitt jobb på bästa sätt och att de får fokusera på det dem tycker är kul och är bra på. Det finns inget mer ineffektivt, eller som dödar engagemanget mer, än att tvinga på medarbetare arbetsuppgifter som personen inte vill göra. Var inte rädd för att utmana organisationen och strukturera om roller. Vi är alla olika och alla gillar att göra olika saker.

Bra ledarskap lönar sig – medarbetarnas engagemang, ”hjärta och kärlek”, till jobbet påverkar försäljningen och i slutänden lönsamheten

Att som chef vara passionerad, kunnig och ärlig är avgörande för att lyckas. För vem vill jobba med en chef som inte tror på det ni gör? Så ut och sprid kärlek och försäkra dig om att få ett positivt resultat, både på sista försäljningsraden men också i form av en härligare och mer trivsam arbetsmiljö. Glad Alla hjärtans dag!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

Relaterade inlägg