Hur stor skillnad gör en medarbetarundersökning egentligen?

Engagemang, Medarbetarupplevelse

Vi blir överrösta av data från alla håll och kanter och det är inte konstigt att man ibland funderar över vad all den data man samlar in faktiskt bidrar med. Vår absoluta målsättning är att bidra till våra kunders framgång genom att de, med hjälp av data, åstadkommer en positiv förändring av medarbetarnas upplevda arbetssituation.

För att ta reda på huruvida de insikter vi levererar till våra kunder faktiskt hjälper dem har vi analyserat hur stor skillnad det är mellan de grupper som arbetar aktivt med resultatet från medarbetarundersökningen med de som inte arbetar med resultatet. En analys som talar sitt tydliga språk – det lönar sig att jobba aktivt med sitt resultat och att våga ta tag i de utmaningar gruppen visar sig ha.

Samtliga fyra analyserade index – teameffektivitet, engagemang, ledarskap och arbetsgivarattraktivitet (eNPS) – visar att de grupper som arbetat aktivt med resultatet från medarbetarundersökningen har förflyttat sig i en positiv riktning från 2018 till 2019. Det handlar alltså inte bara om att mäta, utan också att analysera och framförallt att agera på datan. Vi vet även från tidigare analyser hur detta hänger ihop med en högre lönsamhet.

De grupper som inte (eller bara lite) har arbetat med resultaten har mycket lägre resultat på alla områden. En intressant aspekt är att det är de redan starka grupperna som arbetar aktivt med resultaten, medan de relativt svaga grupperna, som behöver jobba med resultaten mest, inte gör det. De svaga grupperna har dock såklart större förbättringspotential. Men att de inte jobbar med resultaten är förklarbart. Att arbeta med ledarskapet i en svag grupp gör ont. Det krävs mod för att både vilja och våga ifrågasätta ledarskapet hos en svag ledare. Här spelar de känslomässiga aspekterna in och försvarsmekanismer gör att vi hellre skjuter problemet ifrån oss. För att komma vidare i dessa situationer kan man behöva ta hjälp utifrån för att komma över de barriärer som håller gruppen tillbaka.

Sammanfattningsvis kan vi se att den upplevda känslan hos de som jobbar aktivt med resultatet från medarbetarundersökningen är positiv och en mycket stark indikator på vikten av att arbeta aktivt med sitt ledarskap och att lyssna på sina medarbetare för att åstadkomma ett högre engagemang, bättre teameffektivitet och ett starkare employer brand.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

Brilliant Av Brilliant

Employee First, inte bara HR

Som vi har nämnt i tidigare bloggar från Unleash HR i Paris så var en av de stora trenderna vikten av att jobba med action …

Relaterade inlägg

Brilliant Av Brilliant

3 sätt för HR att agera utifrån data

Allt fler företag förstår att människor är nyckeln till framgång och moderna HR-avdelningar strävar hela tiden efter att öka engagemanget mellan anställda och deras organisation …

Sofie Johansson Av Sofie Johansson

People Analytics på allas läppar

Under de två dagarna Unleash pågick i Paris var People Analytics ett återkommande tema. Alla ville snurra data och få den visualiserad och förstådd på …