Har du koll på sambanden? Ledningen, kundlojaliteten och lönsamheten

Kundlojalitet, Kundupplevelse, Ledarskap

Kundupplevelsen är starkt kopplat till företagets lönsamhet. En kund som får en bra kundupplevelse kommer tillbaka, köper mer och rekommenderar även företaget till andra. Detta ställer höga krav på ett företag att ge alla medarbetare rätt förutsättningar att leverera en positiv kundupplevelse.

Detta gäller allt från hur produkter och tjänster utvecklas, hur processerna ser ut, till att man har ett starkt ledarskap med engagerade ledare och medarbetare. Alla dessa faktorer påverkar medarbetarnas förutsättningar för att leverera en riktigt bra kundupplevelse till sina kunder.

Det börjar i ledningsgruppen
Högt förtroende för ledningen kan kopplas till kundlojalitet. Men det är också tvärtom. Medarbetare som bedömer att de har en dålig ledning har en negativ avkastning på eget kapital, – 3%. Våra studier visar även att ett högt förtroende för ledningen bidrar till lojala kunder som i sin tur har en tydlig korrelation till företages lönsamhet.

Har du koll på hur förtroendet för ledning ser ut i din organisation?
Våra studier visar gång på gång att företag med engagerade medarbetare har lojalare kunder och är mer lönsamma. Att agera på insikter som hjälper din organisation att förbättra sina kund- och medarbetarrelationer gör att ni kan stärka er affär. Genom smarta medarbetarundersökningar, kundundersökningar, analyser och organisationsutvecklingstjänster kan din organisation få både karta och kompass för att öka medarbetarnas och kundernas engagemang, förbättra ledarskapet, stärka ert employer brand, öka kundlojaliteten – och i slutändan få affären att blomstra.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

Relaterade inlägg

Brilliant Av Brilliant

Framtidens arbetsliv och ledarskap

Framtidens arbetsliv påverkar oss alla och ledarrollen för dig som är chef. Förra veckan höll vi på Brilliant, tillsammans med Futurion, TCOs tankesmedja för framtidens …