Så blir du en omtyckt (och framgångsrik) chef!

Kundupplevelse, Medarbetarupplevelse

I den analys vi tidigare gjort kunde vi se vilka områden det är som gör vissa medarbetare till ambassadörer på en arbetsplats. Att titta på vad ambassadörerna värdesätter ger en stark och vägledande riktlinje för hur organisationen bör ledas.

Här är egenskaperna du bör satsa på om du vill bli en omtyckt (och framgångsrik) chef:

  1. Lyhörd och handlingskraftig
    Som chef behöver du lägga stort fokus på att skapa rätt förutsättningar för medarbetarna i ditt team. För ambassadörerna visar sig utvecklingsmöjligheterna vara det absolut viktigaste för att trivas med sitt arbete. Det innebär att chefen har ett stort ansvar att möjliggöra dessa önskemål. Ta dig tid att förstå vad det är varje enskild medarbetare behöver för att kunna utföra sina arbetsuppgifter på bästa sätt. Behövs det en vidareutbildning eller visar medarbetaren vara starkare inom ett visst område – låt personen i så fall fokusera på det.
  2. Var engagera(nde)d
    Man är aldrig bättre än den svagaste länken. Kollegorna är en viktig drivkraft hos ambassadörerna och det blir därför viktigt för dig som chef att verka för att teamet mår bra och fungerar tillsammans. Att som medarbetare jobba tillsammans med personer som inte håller samma nivå som en själv eller där kommunikationen inte fungerar leder snabbt till missnöje. En av chefens primära uppgifter är därför att rekrytera personer som passar in i teamet – att låta medarbetarna vara med i rekryteringsprocessen kan vara ett tips för att veta om det är rätt kandidat.
  3. Lev som du lär
    Att som företag ta fram milslånga riktlinjer och policys om hur företaget ska drivas och hur man som medarbetare ska bete sig har hos många ingen trovärdighet vilket har gjort att detta arbete ofta nedprioriteras. De företag som däremot jobbar aktivt med sina värderingar och lyckats skapa en kultur som medarbetarna kan identifiera sig med har också fler ambassadörer. Kulturen skapas gemensamt av medarbetarna och det är därför viktigt att som chef vara vägvisande i detta arbete.

Om du vill läsa mer om vilka faktorer som påverkar medarbetare att bli antingen ambassadör eller kritiker kan du ladda ner vårt white paper ”Hur får du dina medarbetare att vilja stanna kvar?”.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

Relaterade inlägg